Tropical islands Berlin
RejsRejsRejs » Rejsefavoritterne » Bedste rejsemål: Mine 5 favoritter – og en skuffelse
Brasilien Ecuador Frankrig New Zealand Rejsefavoritterne Sydafrika USA

Bedste rejsemål: Mine 5 favoritter – og en skuffelse

USA Los Angeles, palmer, rejser
Frankrig, New Zealand, Brasilien, Sydafrika, Ecuador og USA. 5 af landene er Kristian Bräuners favoritter, men et af dem skuffer fælt.
Tropical islands Berlin

Bedste rejsemål: Mine 5 favoritter – og en skuffelse er skrevet Af Kristian Bräuner

Filippinerne - strand - rejser

Mine bedste rejsemål – hvad skal jeg vælge?

Spørgsmålet er svært at svare på, men jeg bliver ofte spurgt; “Hvad har været din bedste rejse?” Jeg har ikke ét konkret svar på det. Men her i denne artikel kommer jeg med et bud på mine 5 bedste rejsemål og et land, der desværre skuffede mig lidt.

Jeg har besøgt mange forskellige lande, som hver især har vidt forskellige ting at byde på – både kulturelt og historisk, men også natur- og vejrmæssigt. Min bagage er fyldt med gode rejseoplevelser, hvorfra jeg har udvalgt mine 5 bedste rejsemål.

Nyhedsbrevet sendes ud flere gange om måneden. Se vores datapolitik her.

New Zealand, Milford Sound, rejser, - bedste eksotiske rejsemål  - rejsedestinationer - rejseinspiration

New Zealand – det første af mine 5 bedste rejsemål

For mig er der ingen tvivl: Den smukkeste natur jeg har oplevet, oplevede jeg i New Zealand. Det aflange land på den anden side af jorden byder på en masse imponerende og flotte landskaber – men det er ikke det eneste, landet har at byde på. Er du til outdoor, adventure og adrenalinsus i smukke omgivelser, er New Zealand dit paradis.

Landet består af to store øer; Nordøen og Sydøen. På Nordøen findes den største by, Auckland, hvor min tur startede. Personligt syntes jeg ikke, at byerne i New Zealand sagde mig det store.

Queenstown skiller sig dog ud, ved at være “The Adventure Capital of the Wold”. Jeg nød virkelig de dage, jeg havde i Queenstown, da der var masser at give sig til. Byen er helt sikkert et must at besøge på en rejse til New Zealand.

Normalt er jeg ikke det store friluftsmenneske, der tager på lange vandreture eller kano- og kajakture, men i New Zealand er det bare noget andet. Man bliver helt opslugt af den smukke natur, hvilket blandt andet er derfor, at de er på min liste over mine 5 bedste rejsemål.

Både Nordøen og Sydøen har flot landskab. Den tur på Nordøen, der gjorde størst indtryk, var turen til Tongariro Nationalpark. En vandretur på 20 kilometer i bjergene, hvor der blandt andet findes to aktive vulkaner. På turen kommer man igennem alle de fire årstider, hvilket var en oplevelse i sig selv. Det kolde vejr på toppen af bjerget – tæt på frysepunktet – mens der nede ved enden var varmt og solrigt.

Sydøen er den ø, hvor der findes mest adventure og vilde adrenalingivende aktiviteter. Jeg sprang mit tredje bungee-jump lidt udenfor Queenstown. Bungee-jump stammer fra New Zealand, så jeg skulle selvfølgelig også springe her. Men den fedeste aktivitet på Sydøen, synes jeg, var vandreturen på gletsjerne på Mount Cook – New Zealands højeste bjerg. Alene helikopterturen derop var fantastisk med den flotte udsigt over bjerglandskabet.

Galapagos, Ecuador, fugl, Rejser, et af mine 5 bedste rejsemål

Ecuador & Galapagosøerne

Landet ligger midt på ækvator – deraf navnet Ecuador. Så snart du træder ud af flyet i en af landets lufthavne, mærker du varmen og fugtigheden fra det tropiske klima. Medmindre du lander i Quito, som er verdens højest beliggende hovedstad – her er luften nemlig tør.

Ecuador vil altid for mig stå som en unik rejsedestination. Galapagosøerne tilhører nemlig Ecuador, og disse øer er et kapitel for sig.

Vi landede i Ecuadors største by Guayaquil. Byen er en smule overset blandt turister. Mit indtryk er, at folk bruger den som transit, til når de skal videre til Galapagosøerne – og sådan var det også for os.

Med fly fra Guayaquil tager det en time, inden du når til Galapagosøerne. På flyveturen nyder man udsigten over havet, og pludselig kan du spotte dem; de mytiske Galapagosøer. Øerne er kendte for deres unikke dyreliv, og jeg husker tydeligt, da jeg fik øje på den første kæmpeskildpadde i vejkanten. På øerne findes sjældne dyrearter som kæmpeskildpadder og fuglene med de blå fødder, som kun findes på Galapagosøerne. Derfor er øerne så unikke.

I Quito, Ecuadors hovedstad, brugte vi tiden på at slentre rundt i de stejle gader for at se på de mange gamle bygninger. En af dagene kørte vi 25 km nordpå – her finder man nemlig ækvator. En sjov oplevelse var at stå på midten af jordkloden med højre fod på den nordlige halvkugle og venstre fod på den sydlige halvkugle.

En del af verdens største regnskov, Amazonas, ligger i den østlige del af landet. Jeg tog på en to-dages tur derud, men du kan sagtens bruge mange flere dage på sådan en jungletur. Her gik det op for mig hvilken vanvittig natur, der er i landet, hvilket er derfor, at Ecuador er blandt mine 5 bedste rejsemål.

Så hvis du er vild med dybe jungler, tropiske dyrearter og tropisk klima, er Ecuador det perfekte valg.

Se et rejsetilbud til Ecuador og Galapagosøerne her

Sydafrika, Afrika, Safari, Rejser

Sydafrika – det flerkulturelle rejsemål

Du kommer ikke længere mod syd på det afrikanske kontinent, end når du rejser til Sydafrika. Her finder du stort set alt, hvad Afrika rummer.

På min rejse til Sydafrika oplevede jeg både “det rigtige Afrika” med safari og vilde dyr, storbyerne i Cape Town og Johannesburg samt afslapning på strandene langs kysten. Landet gav mig mange gode – men vidt forskellige – oplevelser, og derfor er Sydafrika kommet med på min liste over de 5 bedste rejsemål.

Sydafrika er et flerkulturelt land med en interessant fortid, som stadig spøger i dagligdagen. At landet engang var raceopdelt i sort og hvid er en del af dets historie og noget, som sydafrikanerne meget gerne fortæller om.

Min tur startede længst mod syd. I Cape Town. Som noget af det første tog vi på tur til Robben Island. Her finder du det fængsel, hvor Nelson Mandela sad fanget i mange år. En meget autentisk oplevelse, og man får et indblik i, hvad Sydafrika var engang samt hvilken udvikling, der er sket.

Fra Cape Town kørte vi langs kysten mod øst – en rigtig flot tur. Der findes blandt andet vilde pingviner på strandene. Vi brugte nogle dage ved kystbyerne for til sidst at køre længere ind i landet. Her – i bedste ‘Løvernes Konge’-stil – oplevede vi “det rigtige Afrika”: Safari med udsigt til Afrikas vilde dyr. Det var ikke min første gang på safari, da jeg har været i Kenya før, men det var alligevel en stor oplevelse.

Min tur til Sydafrika sluttede af med et besøg i landets største by Johannesburg. En by med meget kriminalitet – så vi boede i Sandton, som er en europæisk inspireret bydel. Dyre butikker, lækre restauranter og en del varmere end nede ved kysten. Johannesburg kan klart anbefales, men jeg synes ikke, at den har så meget at byde på, som Cape Town har.

Californien, USA, Rejser, et af mine 5 bedste rejsemål

Californien, USA – en ekstraordinær oplevelse

På en liste som denne kan jeg ikke komme udenom USA. Jeg hører ofte ude i byen, at folk enten elsker eller hader USA – endda uden at have været der selv. Jeg elsker det! USA er det land, jeg har besøgt allerflest gange, og jeg elsker især Californien og den amerikanske vestkyst.

Jeg husker tydeligt min første rejse til Californien. Jeg var på den klassiske tur; roadtrip fra San Francisco i nord til San Diego i syd via Highway 1. Kontrasten, man møder, når man krydser den store delstat, var det, der fangede mig mest. San Francisco er en storby, der minder lidt om en europæisk storby. Byen har en spændende historie, og jeg besøgte blandt andet det nedlagte fængsel Alcatraz, som ligger på en ø ud for byens kyst.

Ned langs kysten kørte vi ad den kendte Highway 1. Her har man udsigt til Stillehavet på hele ruten; en virkelig flot tur. Vi stoppede op flere gange for at se på søløver, der solede sig i vandkanten. Undervejs besøgte vi danskerbyen Solvang. Som dansker er det ret surrealistisk at besøge en by, som er mere “dansk” end Danmark selv…

Har man sagt Californien, har man også sagt Los Angeles. Byen har mange kendte seværdigheder, men det er stemningen i L.A., der gør, at jeg elsker byen. En multikulturel by med forskellige bydele, som hver har sin charme.
Jeg er så heldig, at jeg har venner, der bor i L.A. Det har givet mig mulighed for at besøge steder, man ellers ikke vil komme. Især de mindre, men hyggelige, forstæder.

I Hollywood er der altid gang i den. Fyldt med celebrities. Der er altid en film, der er ved at blive optaget på gaden. Søndag middag er der Sunday Funday på barerne. Rigtig amerikansk. Man mødes og drikker Mimosa – en blanding af appelsinjuice og champagne – det skal prøves!

De gange jeg har besøgt L.A., er jeg altid taget en tur ud til kysten til Venice Beach og Santa Monica. Dejlige steder at slappe i solen – og her er der mulighed for at cykle en tur.

Apropos sol; i San Diego finder du flotte strande samt en mexicansk stemning. Sidst jeg var i San Diego, var der enormt varmt, så vi brugte al tiden på en af strandene. Byen ligger nær grænsen til Mexico, og vi overvejede at tage et smut over grænsen. Men den oplevelse har jeg endnu tilgode.

Tag på rundrejse i USA – se rejsetilbud her

Frankrig, Paris, gade, rejser, et af mine 5 bedste rejsemål

Paris – et af mine fem bedste rejsemål

Skal jeg udvælge et land i Europa, bliver det Frankrig. Som barn har jeg rejst med min familie til Sydfrankrig flere gange, men det er Paris, som jeg har forelsket mig mest i.

I Paris findes en masse flotte historiske bygninger og flot arkitektur. Sidst jeg var i Paris, brugte jeg 3-4 dage på bare at gå rundt og rundt i storbyen. Det der med at gå og gå og undervejs støde på den ene kendte seværdighed efter den anden – dét er Paris. Eiffeltårnet er selvfølgelig altoverskyggende. Jeg var der ikke i højsæsonen, så jeg fik mulighed for at se solnedgangen fra toppen af Eiffeltårnet uden at skulle stå i kø i timevis. Heldigt!

Det er super nemt at komme rundt i Paris både på gåben og med offentlig transport. Jeg var meget begejstret for de store brede og lyse gader og især Champs-Élysées. Den verdenskendte gade med de mange kendte butikker, som ender ved Triumfbuen.

Jeg gik op og ned ad den lange gade flere gange. Der var simpelthen så meget at se, så det er man nødt til for at få det hele med. Kendte butikker, flotte bygninger, gode restauranter og ikke mindst de mange mennesker, som ofte er meget stilet klædt på. Paris er modens mekka.

Lidt længere mod syd ligger bydelen Saint-Germain-des-Prés, som er en meget fin og hyggelig bydel med mange gode caféer. Her boede jeg de to sidste nætter. Hvis der er noget, franskmændene er gode til, er det at lave mad. Fransk madkultur er fantastisk! Jeg brugte gerne en halv time på at finde det helt rigtige spisested, for udvalget af lækre madsteder er enormt.

Find lækre hoteller i Paris her

find et godt tilbud banner 2023
Ikke et af mine 5 bedste rejsemål, Sao Paulo, Brasilien, Sydamerika, Rejser

Én skuffelse: São Paulo, Brasilien

“Den største by på den sydlige halvkugle? Der må være en masse at se!”, tænkte jeg. På min rundrejse i Sydamerika startede jeg i São Paulo i Brasilien og havde sat tre dage af her. Jeg husker, at jeg var i tvivl om, hvorvidt det var nok, for byen er gigantisk.

Med meget trafik, uorganiseret offentlig transport og områder, der frarådes at være i, skal man tænke sig godt om, når man bevæger sig ud.

Jeg tog den første dag ind til Centro, som er centrum i São Paulo. Jeg tog på Piano Bar på toppen af en af byens mange skyskrabere – og det var faktisk det bedste minde, jeg har fra São Paulo. Byen indeholder en masse katedraler, store shoppingcentre og nogle spændende museer, men ellers synes jeg, at byen er ret så kedelig.

Jeg havde som sagt sat tre dage af til at opleve byen, men efter en dag var jeg færdig. Så derfor må jeg sige, at São Paulo bestemt ikke er en del af mine 5 bedste rejsemål. Heldigvis er der så mange andre steder i verden, der venter på mig.

Se mange flere af vores egne personlige favoritrejsemål her

God rejse, og god jagt på dine egne favoritter!

Om forfatteren

Kristian Bräuner

Jeg elsker at rejse, og jeg rejser så tit muligheden byder sig. Min passion for at rejse fik jeg allerede som barn, hvor mine forældre tog min søster og jeg med ud i den store verden.

Min rejseerfaring strækker sig fra de klassiske storbysferier i Europa, over roadtrip i USA, til backpacking i Asien og Australien.

At opleve nye kulturer, unik natur og anderledes samfund, hvor folk lever meget forskelligt fra livet Danmark, er det, der driver min rejselyst.

Tilføj kommentar

Kommentér her

Nyhedsbrev

Inspiration

Rejsetilbud

Facebook coverbillede rejsetilbud rejser

Få de bedste rejsetips her