RejsRejsRejs » Rejsemål » Europa » Spanien » Andorra: Terra Catalana og spas i Salou
Andorra Spanien

Andorra: Terra Catalana og spas i Salou

Spanien - PortAventura og Ferrariland i Salou - rejser
Andorra er et af verdens mindste lande, og alligevel er landet fuld af store oplevelser. Kom med til miniputten i Pyrenæerne her.
Bandholm banner
Tropical islands Berlin princess cruises banner

Andorra: Terra Catalana og spas i Salou er skrevet af Jacob Gowland Jørgensen.

andorra - landskab bjerge - rejser

Færøerne eller Andorra?

Pyrenæerne begynder at tårne sig op foran os. Vi er kørt fra den berømte sydfranske borgby Carcassonne mod Andorra for en times tid siden, lidt uvidende om hvad vi skal se.

Pludselig står der et stort skilt med “Andorra” på, og vi tænker, at det vel var grænsen. Vi pløjer forbi på motorvejen, der begynder at gå op af, mens temperaturen falder støt fra de sydfranske 34 grader i juni.

Vejen bliver hele tiden mindre, og der er ganske få biler på landevejen, der nu snor sig mellem frodige grønne bjerge med masser af får på. Da tågen sætter ind på et tidspunkt, kommer jeg til at tænke på mine ture til Færøerne.

Det er en absurd tanke, når man lige har futtet rundt på den franske riviera i shorts og solhat. Men de bløde grønne bjerge med dalene imellem virker klart mere nordatlantisk end sydeuropæisk. Også når tågen letter, og vi kan se det smukke landskab igen.

Da der til sidst slet ikke er andre biler, kommer vi frem til en grænsepost. Så det var ikke grænsen, vi passerede tidligere. Der er stadig ingen, der gider at kigge på os eller vores franske lejebil, så vi triller videre og ser så et besynderligt syn.

En by af en slags i voldsomme farver som et shoppingcenter placeret midt i bjergene. Et eller andet sted vidste jeg jo godt, at Andorra er kendt som et toldfrit indkøbscenter i regionen, men at det ligefrem skulle ligne “Fleggaard møder Færøerne”, havde jeg ikke lige set komme. Vi skynder os ind i en tunnel og kører videre mod hovedstaden Andorra la Vella.

Andorra Bjerge Landskab Rejser

I et af verdens mindste lande

Vi når hurtigt frem til vores hotel i udkanten af byen. Og det ligner unægteligt et skihotel! Andorra er et af de mindste lande i verden. Og med sine knap 500 kvadratkilometer og kun 77.000 indbyggere, er afstandene ikke særlig store.

Vores hotelfatter fortæller, at fordi de ligger lige i smørhullet mellem Frankrig og Spanien og har køligere temperaturer end naboerne, vælter det ind med turister året rundt.

Om sommeren kommer turisterne for at undslippe varmen, og om vinteren for at stå på ski. Og de få byer – eller skulle vi kalde det bebyggelser – der løber langs vejene i dalene, kunne sagtens ligne Schweiz. Det er tunge brune huse med masser af kampesten og mørkt træ.

Banner rejsekonkurrence
Andorra andorra - landskab bjerge - rejser

Shopping og is-jagt i Andorra

Dagen efter kører vi ind til hovedstaden, der har et tydeligt mellemeuropæisk præg, og hvor en ny overraskelse venter. Der bliver talt catalansk! Det viser sig at være nationalsproget, og hele stilen adskiller sig klart fra naboerne. Der er ro og orden og tonsvis af butikker.

Den hyggeligste butik er “La Botiga Danesa”, der trods navnet ikke er fyldt med smørrebrød og bornholmerure. Men med dejlige rejseting som globuser, modelflyvemaskiner og verdenskort.

Der er også en del mindre sympatiske ting til salg i byen. I et toldfrit land er der naturligvis en del tobaksbutikker, men det er mere de der alt-godt-fra-laveste-fællesnævner-butikker, hvor du kan købe alskens kampknive, slagvåben, patroner og andre usympatiske varer. Det synes jeg faktisk er frastødende, men der må åbenbart være et marked for den slags…

Jeg får brugt flere timer på at kigge på kameraer, og selvom det er lidt billigere end herhjemme, er det ikke sådan vildt billigt, så jeg dropper det igen.

Klimaudviklingen er tydeligvis også nået til bjergene her, for de sædvanlige 22 grader her om sommeren er blevet til 30 grader. De lokale brokker sig og går i hi på caféerne.

Vi leder efter et par gode is, men det er vist ikke nået til bjerglandet. I stedet går vi på restaurant og ser VM-fodbold, mens vi tygger os igennem noget glimrende lokalt mad.

Jeg kan godt fornemme, at vi er klart i mindretal på restauranten, fordi vi holder med Argentina mod Frankrig. Men som bekendt trak “Les Bleus” sig jo sejrrigt ud af det, så de frankofile lokale og de mange turister fik sig en god eftermiddag.

Her er nogle gode pakkerejser til Spanien – tryk på “vælg” for at få den endelige pris

find et godt tilbud banner 2023
Andorra by - rejser

…Mere shopping i Andorra

Vi beslutter, at vi vil op og se på en af de få tilgængelige naturattraktioner der er i landet. Åbenbart har der ikke været nok shopping i den foregående ferieuge, så det tager rigtig lang tid at komme igennem gågaden. Og til sidst dropper vi det og kører tilbage til hotellet.

Vi overhaler en hel del cykelryttere, og Andorra har tydeligvis en stor forkærlighed for den hjulede sport, for der er flere skilte med “Andorra, land of cyclists” og skilte, der viser, hvordan man som bilist skal køre i forhold til cyklisterne, der kommer her pga de gode og bakkede veje. Cykelstier har de dog ikke ligefrem, men vejene er ret brede, så det fungerer meget godt.

Morgenen efter kører vi mod Spanien, men det går væsentligt mindre nemt end at komme ind i landet. Der er nemlig cykelløb, og der er en, der er skvattet, så hele byområdet går praktisk talt i stå, mens ambulancerne kører.

Vi snegler os frem og kan se, at der holder mange på den anden side, der gerne vil ind i landet. Det er søndag, og sommerferien er lige startet i Spanien, og bilerne er tydeligvis blevet pakket til en tur i bjergene.

Her er nogle lækre hoteller i Andorra – tryk på “se tilbud” for at få den endelige pris

Spanien Salou Rejser

Fra Andorra til Ferrari-land i PortAventura

Nogle timer senere holder vi ved stranden i Salou, som ligger syd for Barcelona. Vi har været så heldige at vinde billetter til en stor temapark, hvor der blandt andet er Ferrariland med Europas vildeste rutschebane.

Eller rutschebane er måske så lidt sagt, for den lyder som en Ferrari, mens den accelerer lodret op til 110 meter. Og den ligner en Ferrari, når den når 180 km i timen på 5 sekunder i et helt lodret fald!

Den er dybt fascinerende at kigge på, og interessant nok er der ingen der skriger, når de kører ud over kanten og lodret ned. Ikke en, mens jeg ser på det. Måske er de ved at dø – eller tror bare, de er det. Men når den så flader ud igen, vågner de og skriger deres lunger ud.

Der er heldigvis lang kø, så jeg skipper den. I stedet får jeg prøvet alt muligt andet i PortAventura, som hele området hedder. Det er faktisk meget sjovt, for der er noget for enhver smag. Specielt dem, hvor man sejler ned af kunstige floder og indendørs 4D-oplevelser i fx “Ildtemplet”, er et hit.

Man skal jo huske at lege, så man ikke bliver alt for voksen, så det gør vi.

Tryk her for billeje i Sydfrankrig – tryk på “se tilbud” for at få den endelige pris

Vidste du: Her er 7 oversete mad-oplevelser du skal prøve i Østrig!

7: Gourmet i 3,000 meters højde på Ice Q restaurant i Tyrol
6: Spis ost på oste-gaden i Bregenzerwald ved Vorarlberg
Få nummer 1-5 med det samme ved at skrive dig op til nyhedsbrevet, og kig i velkomstmailen:

Ferien fortsætter

Om natten bor vi på et af parkens nydelige hoteller og sover som små børn efter dagens oplevelser. Dagen efter starter vi forfra igen med et drøn af en morgenmadsbuffet i vommen.

På tredje dagen kaster vi os over badelandets våde oplevelser. Det er helt vildt sjovt, og vi tager afsted trætte og glade. Destinationen er Montpellier, hvor vi fløj til med Norwegian, og hvor lejebilen skal afleveres i lufthavnen.

Der er mange på vej på sommerferie, så vi slipper for de værste horder og kommer hjem til bragende sol i Dannevang.

Det var faktisk en ret fin sommerferie.

Rigtig god rejse til et af verdens mindste lande, Andorra!

Se alle artikler og rejsetilbud til Frankrig her

Om forfatteren

Jacob Jørgensen, redaktør

Jacob er en munter rejsenørd, der har rejst i mere end 100 lande fra Rwanda og Rumænien til Samoa og Samsø.

Jacob er medlem af De Berejstes Klub, hvor han har været bestyrelsesmedlem i fem år, og han har en omfattende erfaring med rejseverdenen som foredragsholder, magasinredaktør, rådgiver, forfatter og fotograf. Og naturligvis vigtigst af alt: Som rejsende. Jacob nyder både at rejse traditionelt som fx bilferie til Norge, krydstogt i Caribien og storbyferie i Vilnius, og mere ud-af-boksen rejser som solotur til Etiopiens højland, road trip til ukendte nationalparker i Argentina og vennetur til Iran.

Jacob er landeekspert på Argentina, hvor han har været 10 gange indtil videre. Han har tilbragt næsten et år i alt på at rejse igennem de mange forskelligartede provinser, fra pingvinlandet i syd til ørkener, bjerge og vandfald i nord, og har også boet i Buenos Aires i et par måneder. Derudover har han særlig rejseviden om så forskellige steder som Østafrika, Malta samt landene omkring Argentina.

Udover rejseriet er Jacob en hæderlig badmintonspiller, Malbec-fan og altid frisk på et brætspil. Jacob har desuden haft en karriere i kommunikationsbranchen i en årrække, senest med titel af Communication Lead i en af Danmarks største virksomheder, og har i en del år desuden arbejdet med den danske og internationale mødeindustri som konsulent, bl.a. for VisitDenmark og Meeting Professionals International (MPI). Jacob er i dag også studielektor på CBS.

Tilføj kommentar

Kommentér her

Nyhedsbrev

Inspiration

Rejsetilbud

Facebook coverbillede rejsetilbud rejser

Få de bedste rejsetips her