RejsRejsRejs » Rejsemål » Europa » Danmark » Frederikshavn – et hverdagseventyr
Danmark Jylland

Frederikshavn – et hverdagseventyr

Frederikshavn i Nordjylland har masser at byde på og er perfekt til hverdagseventyr i Nordjylland.

Af Mette Fuglsang

Danmark Frederikshavn kort rejser

Kurs mod nord

Bilen ‘Turtle’s snude var endnu engang rettet mod nord. Sidst den havde været det, var da vi kørte fra Toscana i Italien, gennem Schweiz, Liechtenstein og Tyskland for til sidst at krydse den danske grænse og slutte oppe i Nordjylland. Denne gang skulle vi ikke nær så langt. Planen var at køre fra Aalborg og op til Frederikshavn Kommune.

Det var nu 2 uger siden, vi var kommet til Nordjylland, og vi var allerede på vej ind i uge 2 af vores sommer- og efterårsprojekt “Nordjyske Hverdagseventyr”, hvor vi kører rundt til alle de 11 nordjyske kommuner og tager på små hverdagseventyr. I sidste uge havde vi besøgt Aalborg Kommune, og i denne uge stod den på Frederikshavn Kommune.

Vi havde på forhånd en aftale med Mortens kusine, der bor i Frederikshavn, tirsdag aften, og vi skulle holde foredrag på Frederikshavn Bibliotek onsdag aften, men derudover havde vi ingen idé om, hvad ugen ville bringe.

Rejsetilbud: Strandhotel i Nordjylland

Vi kan godt lide at rejse uden planer. På den måde er der plads til at improvisere og til bare at tage tingene, som de kommer. Kører vi forbi et skilt med en spændende seværdighed, stopper vi måske op og undersøger, hvad det kan være.

Eller støder vi på en lille hullet markvej ind i en skov, kører vi gerne derind for at se, hvad den byder på. Nogle gange ender sådan en vej blindt, og vi må vende om og køre tilbage. Andre gange ender den nede ved en mennesketom ‘shelterplads’, som vi kan få helt for os selv, eller på en lille holdeplads helt ned til havet med den smukkeste udsigt.

Og det er et af de tidspunkter, hvor vi mærker glæden ved at køre rundt på den måde, vi gør; når vi pludselig helt uventet har opdaget den skønneste lille oase in the middle of nowhere, og vi føler os som de heldigste væsener i verden.

Så da vi kørte mod Frederikshavn Kommune var det altså endnu engang uden at have de store planer for ugen. Vi havde til gengæld fået et hav af tips om, hvad vi kunne tage ud og opleve i kommunen.

Vi var i Radio Nordjyske mandag morgen, hvor lytterne havde mulighed for at skrive ind med deres tips til hverdagseventyr i kommunen. Derudover havde vi også selv delt en video, hvor vi kørte over kommunegrænsen, forskellige steder på Facebook, og folk havde været vakse til at dele det og komme med forslag til, hvad vi kunne besøge.

Rejsetilbud: Oplev Hvide Sande

VisitDenmark - Voerså havn - frederikshavn - havn

Hverdagseventyr alle steder

Vi nåede næsten kun lige at krydse kommunegrænsen, før vi gjorde vores første stop i Voerså Havn. Typisk os! Vi skal ikke køre ret langt, før en af os udbryder: “Ej, prøv lige at se der! Skal vi ikke prøve at køre derind?” – og som sagt, så gjort.

Voerså Havn var et af de steder, vi var blevet tippet om i forvejen med information om, at det er den længste mole i kommunen. Så nu hvor vi var her, måtte vi selvfølgelig en tur helt ud for enden af molen – om end det var lige før, vi var ved at blæse væk på vores tur derud.

Det var en virkelig blæsende dag – ja nærmest stormende – men så meget sjovere at gå ud af en lang lige mole og stille sig helt ude på spidsen og blive godt blæst igennem. Lige der mærkede vi virkelig naturens kræfter på nærmeste hold.

Udover at have kommunens længste mole og de gængse faciliteter i en lystbådehavn, såsom autocamperparkering og offentligt toilet og bad, som vi jo i særdeleshed lægger mærke til, når vi kører rundt vores bil ‘Turtle’, er der også både shelters, et udkigstårn og 15-20 idylliske røde fiskerhuse på rad og række.

Det er et virkelig fint og hyggeligt sted, så vi blev her for at spise vores frokost og tilbragte eftermiddagen her, før vi kørte videre ind i kommunen. Endnu engang nåede vi dog ikke så langt, før vi gjorde næste stop.

Kun 5 kilometer op ad vejen nåede vi, før vi kom til skiltet i Lyngså, der pegede ind til byens legeplads. Fordi det også var et af de steder, vi var blevet tippet om, vidste vi, at her kunne vi finde endnu et par shelters, og vi kunne egentlig godt tænke os at sove ude den nat.

Så vi parkerede Turtle ved legepladsen, pakkede en picnic-kurv med alskens godter til en aften, nat og morgen i shelter. Der var både koldskål, kammerjunkere og jordbær, et spil Uno og en højtlæsningsbog, LED-stearinlys og meget mere i kurven.

Vi tog soveposer, liggeunderlag og hovedpuder under armen og picnic-kurven i den anden hånd og slog os ned i den ene af de to shelters, der står ved siden af legepladsen. At sove i shelter er et af de allerbedste eksempler på hverdagseventyr; det er gratis, let tilgængeligt og smadderhyggeligt – og så er det ude i naturen, hvilket bare er et stort plus!

Om morgenen, efter at have spist morgenmad, ligget på græsset i solen og læst højt for hinanden, tog vi begge et par ture på svævebanen, før vi pakkede bilen og kørte videre. Hvilken fabelagtig måde at starte dagen på!

Næste stop var ikke overraskende kun 2 kilometer væk – nemlig Lyngså Strand. Her tog Morten en dukkert i bølgen blå, mens jeg fik lidt arbejde fra hånden.

Frederikshavn - kvinde shelter natur - rejser

Næste stop: Frederikshavn

Hen på eftermiddagen var det ved at være tid til at køre til Frederikshavn, hvor vi havde en aftale med Mortens kusine om aftenen. Det blev et af de længste stræk, vi kørte i træk i denne uge: Hele 30 kilometer uden stop…

Aftenen i familiens tegn var forrygende. Den blev startet med at vise drengene rundt i Turtle, hvor taget blev slået op, så drengene kunne kravle ovenpå, og vi lod dem sidde på forsædet. Her kunne de ‘køre afsted’ sammen med Morten, hvor de helt selv kunne bestemme, hvor i verden, de ville køre hen.

Hertil udbrød den yngste af drengene på 4 år henrykt “til yoga!”, som åbenbart var det vildeste sted, han kunne komme i tanke om at køre hen… Efter besøget forhørte vi os hos Mortens kusine, om hvor hun ville anbefale os at køre hen. Hun nævnte Knivholt Hovedgård, og det blev vores mål.

Da vi ankom, lagde vi os bare til at sove, så først dagen efter gik vi på opdagelse på hovedgården og endte lynhurtigt med at bruge hele dagen frem til langt ud på eftermiddagen der.

Egentlig ville vi bare sætte os ned til søen og spise vores havregryn, men allerede på vejen derned blev vi underholdt første gang af Nanna, der stod og kælede for en høne. Vi faldt i snak med hende, og det viste sig, at Nanna, der er udviklingshæmmet, var i dagtilbud på Knivholt.

Hun ville bare hellere nyde livet ved søen sammen med sin elskede høne – og sin hane, som vi senere fandt ud af, hun også havde – end at gøre alt det, pædagogerne satte hende til. Derfor gik der ikke lang tid, før hun kom og slog sig ned ved tæppet, hvor Morten og jeg sad og spiste, sammen med både sin hane og sin høne.

Efter morgenmaden gik vi rundt på gården og fandt hurtigt ud af, at den rummede alle mulige slags aktiviteter. Der var trædrejerværksted, en ølsamling på 15.000 forskellige ølflasker, en renæssancehave, hvor man selv kan få lov at dyrke økologiske grøntsager, en naturbørnehave, en økologisk gårdbutik, bålhytte, shelters, udkigstårn og SÅ meget mere, så jeg slet ikke kan huske det hele i skrivende stund.

Det var en overraskelse for os, at der skete så meget derude – og så på en ganske almindelig onsdag i juni. Heldigvis havde vi god tid – og den brugte vi også.

Frederikshavn - strand natur palmestranden - rejser

Kom aldrig nord for Frederikshavn

Når det nu er denne måde, vi rejser på, hvor vi kun kører få kilometer, før vi finder noget nyt, der begejstrer os – og at vi så bruger det meste af en dag der – kan det vel ikke undre nogen, når jeg fortæller, at vi resten af ugen aldrig nåede nord for Frederikshavn.

Selvom Frederikshavn kun er lidt over halvvejs oppe i kommunen, og at der egentlig er masser at opleve nord for Frederikshavn, heriblandt byer som Ålbæk og Skagen, så blev vi altså hængende i Frederikshavn resten af vores Frederikshavnske uge.

Primært fordi der bare var så mange ting der, som fangede vores opmærksomhed, mens vi var der. Og hvorfor så køre længere nordpå, når der nu var masser af nordjyske hverdagseventyr at opleve lige her, hvor vi var?

De efterfølgende dage stod derfor på en overnatning på Pikkerbakken, der har en fantastisk udsigt ud over hele byen samt en tur forbi Frederikshavns vartegn, Krudttårnet, efterfulgt af en eftermiddag på Palmestranden, hvor man i sommertemperaturerne kan forveksle dens eksotiske udseende med Sydeuropa.

Sidst på ugen gik vi tur i Bangsbo Botaniske Have og dernæst i Bangsbo Dyrehave, hvor vi både gav os tid til at tage en tur på gyngerne og svævebanen og bagefter gik en tur ind til dyrene.

Der var SÅ mange flere ting, vi kunne have oplevet i Frederikshavn Kommune, men en uge går hurtigt, og vi nåede desværre ikke mere i denne omgang. Vi vendte snuden mod syd igen og nød turen hen over den Jyske Ås mod Aalborg kun afbrudt af to små pauser – en af dem på rastepladsen i bakkerne mellem Frederikshavn og Understed, hvor der var den smukkeste udsigt ud over landskabet og helt over til Læsø.

Dette var en dejlig afslutning på vores Frederikshavn-eventyr.

Frederikshavn - mand gård landsby - rejser

Flere tips til Frederikshavn

Vi fik følgende tips til steder, vi ikke selv nåede at besøge, men som vi opfordrer andre til at besøge.

• Tolne skovpavillon
  • Skagen samt Grenen, Råbjerg Mile, den tilsandede kirke og flagbakken
  • Professorens plantager i Sæby
  • Karup og Understed kirker – for den fantastiske udsigt.
  • Skovsøen i Gybels Plantage, Sæby
  • Sæby miniby
  • Nellemans have
  • Museet Sognefogedgården i Frederikshavn
  • Jernkilden og Skovlyst
  • Resterne af bunkerne i Sæby på stranden ved Sulbæk lige nord for Svalereden Camping
  • Søparken i Dybvad
  • Clasens Have

God tur til Frederikshavn – der er masser at se!

Om forfatteren

Mette Fuglsang

Jeg er en moderne nomade, der rejser verden rundt i min VW California Coach ‘Turtle’, sammen med min gode ven/kæreste/rejsepartner, Morten. Sammen driver vi rejsebloggen Turtle Time. Vi rejser uden faste planer og stopper for at udforske et område, når vi støder på et spændende sted. Vi tager tingene i vores helt eget stille og rolige tempo, og har ikke travlt med at nå noget bestemt.

Vi lever af at fortælle om vores rejseoplevelser (artikler, foredrag mm.), af sæsonjobs rundt omkring hvor vi kommer frem, og af min virksomhed www.mettefuglsang.dk, hvor jeg hjælper klienter med et problematisk forhold til mad via telefoniske terapisessioner.

Jeg skriver om store og små rejseoplevelser, om hverdagsøjeblikke på farten, om udfordringerne ved at bo to mennesker på meget lidt plads, og ja, alt muligt andet. Jeg håber du vil læse med og lade dig inspirere.

Tilføj kommentar

Kommentér her

Nyhedsbrev

Inspiration

Rejsetilbud

Facebook coverbillede rejsetilbud rejser

Få de bedste rejsetips her