RejsRejsRejs » Rejsemål » Europa » Danmark » Aalborg: Fra det store udland til lokale hverdagseventyr
Danmark Jylland

Aalborg: Fra det store udland til lokale hverdagseventyr

Tag med rejsebloggerne Mette og Morten, når det besøger Aalborg i en uge og dykker ned i, hvad du kan opleve i lokalområdet uden en masse planlægning eller penge på lommen.

Af Mette Fuglsang

Bulbjerg, Nordjylland

Nordjyske hverdagseventyr

Det var den første uge i juni, og vi var næsten lige kommet hjem fra vores første halve år i udlandet i vores røde VW California Coach ‘Turtle’ fra ‘92. Mere præcist havde vi været hjemme i Danmark i 2 uger og kun lige nået at se de allernærmeste af familien og nogle enkelte venner. Men nu stod den altså allerede på nye eventyr, nemlig ‘Nordjyske Hverdagseventyr’.

Det var en idé, der var opstået, fordi vi var blevet hyret af de nordjyske biblioteker til at køre rundt til 8 af de nordjyske kommuner og holde oplæg om at sige alting op og flytte ud i en bil for at rejse rundt i verden som en del af deres projekt ‘Kulturkaravanen’.

Og så spurgte Mark fra Radio Nordjyske, som havde interviewet os hver 3.-4. uge, siden vi var taget afsted, om vi ikke skulle lave et eller andet sjovt i radioen hen over sommeren, hvor vi var hjemme i Danmark. Den var vi med på – og så var idéen om ‘Nordjyske Hverdagseventyr’ skabt.

Rejsetilbud: Miniferie i de danske bjerge

Frederikshavn - bil vej danmark - rejser

Hvad er ‘Nordjyske Hverdagseventyr’?

Idéen går kort og godt ud på, at vi – Morten, Mette og bilen Turtle – i løbet af forsommeren og efteråret 2018 besøger alle de 11 nordjyske kommuner i en uge ad gangen og kører rundt og oplever ‘hverdagseventyr’. Vores betegnelse for eventyr er noget, man kan tage på i sit eget lokalområde, uden at det koster noget særligt, og uden at det kræver en masse tid eller forberedelse.

Og nu var det så blevet uge 1 i vores projekt ‘Nordjyske Hverdagseventyr’. Meeen vi var nok kommet til at presse det hele lidt for meget sammen her efter vores hjemkomst til Danmark…

Mandag morgen i denne uge vågnede vi op i Flensborg, da vi havde været til teammøde i forbindelse med et foredrag, vi skulle holde dagen efter i Tønder. Alt sammen temmelig langt fra Nordjylland, hvor hverdagseventyret ventede på os, og der gik derfor et par dage, før vi kunne køre afsted.

Da vi endelig kom frem til Aalborg Kommune, som vi besøgte i denne uge, kørte vi faktisk som det første direkte hen til en gammel kending, nemlig parken i byen Svenstrup. Vi skulle holde vores første oplæg for bibliotekerne i Svenstrup onsdag aften, og ud fra flere tidligere besøg i parken vidste vi, at det er en skøn oase midt i byen – et lille perfekt sted til at sidde og nyde sin medbragte frokost. Så det gjorde vi.

Faktisk havde vi også fået en god ven dernede. Han var smuk, hvid som sne og så ud til at nyde livet. Han hed Svend – det kalder vi ham i hvert fald. Svanen Svend. Denne eftermiddag så vi ham nu ikke, for vi satte os ikke helt ned til vandet, men holdt os lidt længere ude i udkanten af parken, da vi ikke havde så lang tid, før vi skulle holde foredrag.

Tag bussen fra København til Aalborg – se tilbuddet her

Poulstrup sø - Mette Fuglsang - turtle time - danmark

Hverdagseventyr i skildpaddetempo

Efter sådan en hektisk start på ugen – og i det hele taget efter vores hjemkomst hjem til Danmark – havde vi egentlig ikke brug for de helt store aktiviteter i de kommende dage.

Vi spurgte deltagerne til Kulturkaravanen om, hvilke nærliggende steder de ville anbefale til en overnatning, og flere af dem nævnte Poulstrup Sø, som vi begge to faktisk havde besøgt før. Vi vidste derfor, det var et fantastisk sted lige i området.

Som det allerede nu tydeligt fremgår, er Aalborg Kommune ikke helt fremmed for os. Tværtimod er den faktisk meget hjemlig for os begge. For Morten endnu mere, da det er her, han er vokset op og har boet i størstedelen af sit liv både som barn og som voksen. Jeg er tilflytter til kommunen, men jeg har alligevel boet inde i Aalborg de seneste 6 år, så det er efterhånden også blevet hjem for mig.

Vi kørte altså ned til Poulstrup Sø og parkerede på første parket, helt ned til vandet. Om natten lod vi skydedøren stå åben, og det føltes ligesom at sove udenfor i et shelter.

Det var så fantastisk. De eneste lyde, vi hørte ved søen hele torsdagen og fredag morgen, var gøgens kukken, frøernes kvækken, blishønsenes rappen, en hel skoleklasses ivrige stemmer, da de løb forbi både torsdag og fredag morgen – og så nogle enkelte biler, der kørte forbi på grusvejen. Aaah, hvilken ro.

Vi brugte dagen på bare at komme helt ned i gear efter nogle hektiske uger: Jeg slog mig ned med en bog i hånden og tog efterfølgende på en dejlig cykeltur. Morten valgte at tage sig en lur, som blev efterfulgt af en gåtur.

Mette Fuglsang - turtle time - kunst Aalborg

På hverdagseventyr hos tandlægen

Fredag havde jeg en aftale hos tandlægen i Aalborg og valgte at cykle derind. Det er en anden ting, der er ret fedt ved Poulstrup Sø: At der er så roligt og idyllisk og skøn natur – og så alligevel så tæt på Aalborg centrum, at man kan cykle derind.

Så jeg cyklede altså ind til centrum og fik her – på trods af, at jeg blot skulle en tur til tandlægen – mit næste hverdagseventyr, nemlig Aalborgs nok smukkeste opgang, der er beliggende på Boulevarden 5.

Her er en stor del af det gamle Aalborg med Jens Bangs Stenhus, Rådhuset og åen malet virkelig udførligt og smukt på væggene i indgangen – et kunstværk, der helt klart er et besøg værd, om man så skal til tandlæge der eller ej.

Efter tandlægebesøg cyklede jeg ud til det, der kendes som Hesteskoen for at mødes med Morten. Et sted som vi begge har hørt om mange gange, men utroligt nok aldrig har besøgt – på trods af at det ligger under 10 km fra Aalborg centrum.

Hvad vi fandt, var en virkelig fin oase. Et stykke strand med badebroer, grønne områder, shelters, bålplads og offentligt toilet – med den eneste ulempe: At der er udsigt lige over til Nordjyllandsværket på den anden side af vandet.

Det er ikke et super charmerende udsyn, men på den anden side er det også meget fedt at se, at selvom Aalborgs karakteristiske industri er så tæt på, er det stadig et super dejligt sted at komme og bade, samtidig med at omgivelserne er lækre og velbesøgte.

Danmark Aalborg kyst rejser

Rockmusik på bredden

Desværre var Morten og jeg gået skævt af hinanden tidligere på dagen, hvilket måske bare var et tegn på, at vi havde haft lidt for mange ting om ørerne efter vores hjemkomst. Men her var Hesteskoen netop et godt sted at opholde sig, for der var mange steder i de grønne områder, hvor det var muligt at være alene og uforstyrret.

Dagen efter havde jeg lavet en aftale med en pige ved navn Astrid fra “Astrids Univers”, som ligesom os også bor i sin bil på fuldtid. Vi skulle mødes til Fjord Rock inde i Aalborg; det er en gratis koncert under Kulturbroen i Vestbyen.

Morten var ikke med på den – han ville gerne have en hjemmedag. Det er en af de udfordringer, vi har ved at bo i en bil: At den enes valg påvirker den anden mere, end hvis vi boede i en lejlighed. For hvis jeg gerne ville tage bilen ind til Aalborg, så var Morten jo nødt til at følge med derind og så have sin hjemmedag der, for jeg tog jo også hans hjem med mig.

Og det var sådan, vi endte med at gøre: Morten lod sig overtale og tog med derind, da jeg trods alt havde aftalt med Astrid, at jeg skulle have bilen med. Det endte med at blive en dejlig dag for os begge.

Det føltes godt at komme ud og være sammen med nogle andre mennesker, drikke øl og høre god musik. I det sidste halve år har Morten og jeg jo tilbragt stort set al vores tid sammen, så det var godt med nogle andre inputs og stimulanser fra andre mennesker.

Vi holdte endnu engang på første parket, som var lige ved siden af scenen. Derfor var vi af gode grunde med, indtil festen sluttede, hvorefter vi gik i seng.

Mette Fuglsang - turtle time - kikkert

Flyveopvisning og smagsprøver

Om morgenen kørte vi ud af byen – nu skulle det blive godt med lidt ro igen. Eller sådan blev det faktisk ikke helt. For vi kørte ud i nærheden af lufthavnen, hvor der denne dag var Air Show, og derfor buldrede jetjagere, passagerfly og helikoptere gennem luften og lavede forskellige tricks og opvisninger i mere eller mindre 6 timer.

Hele dette sceneri satte Morten sig og så på gennem sin kikkert. I mellemtiden tog jeg cyklen og cyklede tilbage til Aalborg, hvor jeg mødtes med min søster. Vi gik en lang tur langs havnepromenaden, mens vi fik samlet op på noget af det forsømte ved at have været væk fra hinanden i et halvt år.

Vi endte nede på byens Street Food-marked, hvor ingen af os har været før, og vi satte os godt til rette i en bordeaux Chesterfieldsofa, hvor samtalen kunne udfolde sig. Bagefter gik vi rundt til de mange forskellige boder og smagte lidt smagsprøver, inden vi gik turen tilbage langs havnefronten med en kop kaffe fra Pandekagehuset i hånden.

Danmark Aalborg gade rejser

Eventyr lige udenfor hoveddøren

Sådan gik vores første uge med nordjyske hverdagseventyr. Det var en hektisk start, men da vi nåede hen til midt i ugen, kunne vi begynde at tage tingene stille og roligt og bare slappe af, hvor vi var uden at ræse rundt fra det ene til det andet. Vi havde nogle dejlige, forskelligartede oplevelser i Aalborg Kommune, der både bød på fantastisk natur og på festlig bystemning med koncert.

Når jeg ser på kortet, hvilke steder vi besøgte, kan det ses, at vi stort set kun kørte rundt i en radius af 20 km fra Aalborg, og at vi overhovedet ikke kom ud til østkysten, men det var nok mest et udtryk for, at vores behov ikke var at flytte os for meget rundt, når vi havde haft travlt i ugen op til.

Og det er jo også netop noget af det, der er det fantastiske ved hverdagseventyr: At man ikke behøver tage langt væk fra sin bopæl for at opleve noget. Eventyret venter lige udenfor hoveddøren.

Vi fik anbefalinger til at besøge disse steder, som vi ikke nåede, men vi opfordrer andre at besøge:

• Drastrup grusgrav
  • Sø ved Dall Møllevej
  • Huul Mølle (v. Vokslev)
  • Lille Vildmose (centeret)
  • Sønderholm
  • Rehabiliteringscenter Mou
  • Mulbjergene ved Dokkedal

God rejselyst – eventyret er lige udenfor din hoveddør!

Du kan se videoen fra Aalborg øverst på siden.

Om forfatteren

Mette Fuglsang

Jeg er en moderne nomade, der rejser verden rundt i min VW California Coach ‘Turtle’, sammen med min gode ven/kæreste/rejsepartner, Morten. Sammen driver vi rejsebloggen Turtle Time. Vi rejser uden faste planer og stopper for at udforske et område, når vi støder på et spændende sted. Vi tager tingene i vores helt eget stille og rolige tempo, og har ikke travlt med at nå noget bestemt.

Vi lever af at fortælle om vores rejseoplevelser (artikler, foredrag mm.), af sæsonjobs rundt omkring hvor vi kommer frem, og af min virksomhed www.mettefuglsang.dk, hvor jeg hjælper klienter med et problematisk forhold til mad via telefoniske terapisessioner.

Jeg skriver om store og små rejseoplevelser, om hverdagsøjeblikke på farten, om udfordringerne ved at bo to mennesker på meget lidt plads, og ja, alt muligt andet. Jeg håber du vil læse med og lade dig inspirere.

Tilføj kommentar

Kommentér her

Nyhedsbrev

Inspiration

Rejsetilbud

Facebook coverbillede rejsetilbud rejser

Få de bedste rejsetips her