RejsRejsRejs » Rejsemål » Europa » Danmark » Check in: Hjortdal Dyrefarm – zoo, cafe og shelter-camp
Danmark Jylland

Check in: Hjortdal Dyrefarm – zoo, cafe og shelter-camp

Danmark Hjortdal dyrefarm hest rejser
I Hjortdal er der en dyrepark, hvor du kan overnatte midt i det hele og få dyrevenner for livet.
harzen banner

Af Jacob Gowland Jørgensen

eu banner
Danmark hjortdal dyrefarm rejser

Hjortdal Dyrefarm i nord

Der pippes lystigt alle steder fra i Hjortdal. Morgendisen ligger over det grønne område som et bakket eventyrlandskab, hvor usædvanlige og hyggelige skabninger er en del af det smukke nordvest-jyske landskab. Ro og natur, lige her, lige foran os.

Rejsetilbud: Mini ferie i de danske bjerge

Overnatning midt i det hele – sammen med alle dyrene

Vi er vågnet i vores shelter efter en god nat i Hjortdal Dyrefarm. Udover fuglene er det småt med aktivitetsniveauet.

Der går dog ikke lang tid, før de mange forskellige slags får og geder, der bor ved siden af, vågner op til dåd – godt hjulpet af en hane, der, selvom den befinder sig langt væk, alligevel formår at skråle godt igennem. Det her er så meget bedre end at blive vækket af et åndssvagt vækkeur.

Rejsetilbud: Oplev Hvide Sande

Danmark Hjortdal ved svinkløv dyrefarm shelter rejser

Hjortdal Dyrefarm – lige ved Svinkløv Badehotel

Dagen før ankom vi til Hjortdal Dyrefarm, der ligger et par kilometer fra det kendte Svinkløv Badehotel 30 kilometer syd langs kysten fra Blokhus i Nordjylland.

Vi var lige taget på en smuttur til resterne af ringborgen Aggersborg ved Limfjorden inden, og nu var vi endelig her, hvor ungerne havde glædet sig til at komme.

Hjortdal er oprindelig en bondegård, der over mange år er ombygget til en mini-zoo med cafe og en helt ny shelter-camp. Alt sammen drevet af den samme familie, hvor faderen endda er født på gården for mange år siden.

Det her sted er familiedrevet i ordets bedste betydning, hvor man ikke var i tvivl om den store kærlighed til stedet og dyrene, som far, mor og døtrene havde. Vi blev budt velkomne som gæster, personligt og helt vildt hyggeligt. Vi følte os hjemme efter 1 minut.

Her er et tilbud på billeje i Blokhus i Nordjylland

Hotel Skt. Annæ banner
Danmark Hjortdal dyrefarm hest rejser

Familie-shelter hos den blåøjede hest

Vi havde faktisk aldrig sovet i shelter før hele familien sammen, så selvom vi havde lejet et sommerhus ved Blokhus, skulle der også prøves noget nyt. Der er noget særligt ved at opleve et natursted, når andre er gået hjem, så da vi hørte om Hjortdal, var vi solgte.

Datteren var lidt bekymret for, om dyrene nu kom ind i shelteren, men da vi fortalte, at de fleste var bag hegn, slappede hun af. Vi fik en introduktion til området – og nogle poser med autoriseret dyrefoder i hånden – og så var det ellers bare at følge stierne rundt.

Kaninerne var de første, og det tog 20 minutter, før ungerne kunne løsrive sig, men vi skulle ikke noget andet end at opleve dyrene, så det var fedt for alle. Små tykke ponyer og æsler stod klar på den anden side, og så fortsatte vi rundt til geder, får, fugle og alle mulige smådyr.

Princess cruises banners
Danmark Hjortdal dyrefarm gris rejser

Kærlighed ved første grynt

Dagens første favoritter var hængebugsvinene og deres naboer; uldgrisene. Hvis du har set “Spise med Price”, kan du måske huske, at James på et tidspunkt falder pladask for en kæk uldgris, og det gjorde vi også.

Vi vandrede igennem fugleskoven til polarrævene og de nysgerrige næsebjørne, som vi tidligere har mødt i Argentina. De var et hit at fodre. Kænguruerne sov i varmen, mens vaskebjørnen var super klar på at lege lidt.

Husk lyd på videoen

350 dyr på Hjortdal Dyrefarm

Der er over 350 dyr på Hjortdal, og i første runde fik vi set en god del af dem. Nu var det tid til sport, så vi tog et par runder minigolf på en rimelig udfordrende bane, hvor mine børn måtte sande, at de ikke kunne hamle op med deres far…

Vi gik ned til vores shelter, indrettede det, hilste på mohair-gederne på vejen og gik op til caféen, der ligger højt med udsigt over Vesterhavet et par kilometer ude.

Her fik vi nogle dejlige burgere og fiskefileter med alt, hvad der hører til, og mens roen faldt over dyreparken, der nu var ved at lukke, lavede vi popcorn over bålet foran vores shelter.

Læs mere om Nordjylland her

Yngstemanden var dog optaget, for han havde fået en ny ven ovre hos ‘panda-gederne’, som vi kaldte dem; en lille sort/hvid fætter, der blev døbt Napser for dens eminente evne til at blive håndfodret.

Så han løb frem og tilbage på den lille mark og gav status på Napsers spiseevner. Lykken ville ingen ende tage. Hesten fik de sidste rester af dyrefoderet og takkede med sin bløde mule.

Turen endte med, at vi fik en hjertelig afsked med familien og fik set kænguruerne, der var morgenaktive, og husets døtre i fuld firspring på hestene, inden vi trillede mod nye horisonter. Det er helt sikkert ikke sidste gang, vi kommer til Hjortdal Dyrefarm.

God tur til Nordjylland og Hjortdal Dyrefarm.

Der kan være links til samarbejdspartnere i denne artikel - du kan se hvordan det foregår her Hotel Skt. Annæ banner
Baden-Württemberg, banner, 2024, kampagne, europa-park, europa-park resort
  Princess cruises banners   Hotel Skt. Annæ banner

Om forfatteren

Jacob Jørgensen, redaktør

Jacob er en munter rejsenørd, der har rejst i mere end 100 lande fra Rwanda og Rumænien til Samoa og Samsø.

Jacob er medlem af De Berejstes Klub, hvor han har været bestyrelsesmedlem i fem år, og han har en omfattende erfaring med rejseverdenen som foredragsholder, magasinredaktør, rådgiver, forfatter og fotograf. Og naturligvis vigtigst af alt: Som rejsende. Jacob nyder både at rejse traditionelt som fx bilferie til Norge, krydstogt i Caribien og storbyferie i Vilnius, og mere ud-af-boksen rejser som solotur til Etiopiens højland, road trip til ukendte nationalparker i Argentina og vennetur til Iran.

Jacob er landeekspert på Argentina, hvor han har været 10 gange indtil videre. Han har tilbragt næsten et år i alt på at rejse igennem de mange forskelligartede provinser, fra pingvinlandet i syd til ørkener, bjerge og vandfald i nord, og har også boet i Buenos Aires i et par måneder. Derudover har han særlig rejseviden om så forskellige steder som Østafrika, Malta samt landene omkring Argentina.

Udover rejseriet er Jacob en hæderlig badmintonspiller, Malbec-fan og altid frisk på et brætspil. Jacob har desuden haft en karriere i kommunikationsbranchen i en årrække, senest med titel af Communication Lead i en af Danmarks største virksomheder, og har i en del år desuden arbejdet med den danske og internationale mødeindustri som konsulent, bl.a. for VisitDenmark og Meeting Professionals International (MPI). Jacob er i dag også studielektor på CBS.

Tilføj kommentar

Kommentér her

Nyhedsbrev

Nyhedsbrevet sendes ud flere gange om måneden. Se vores datapolitik her.

Inspiration

Rejsetilbud

Facebook coverbillede rejsetilbud rejser

Få de bedste rejsetips her

Nyhedsbrevet sendes ud flere gange om måneden. Se vores datapolitik her.