RejsRejsRejs » Rejsemål » Nordamerika » USA » New York på 30 timer
USA

New York på 30 timer

New York, USA
New York har masser at byde på. Men hvad kan man nå på 30 timer i byen? Her er en guide til New York i lyntempo - i ægte Carrie Bradshaw-stil.

Af Sascha Meineche

30 timer i New York? De fleste synes, jeg er mere end almindeligt skingrende vanvittig. Jeg tog nemlig med min veninde, der er stewardesse, på stop i New York i mindre end 30 timer. Jeg selv kunne ikke finde noget bedre at bruge 30 timer på. Ikke en eneste ting faktisk – og jeg forsøgte endda. Det tog mig heller ikke mere end halvandet sekund at takke ja til det formidable tilbud.

Men hvad laver man så på 30 timer i New York? Man starter selvfølgelig dagen med at stå op så tidligt, som ens jetlag tillader – og det plejer for mit vedkommende at være klokken 04.00. Jeg måtte dog strække den til klokken 8, da min hårdtarbejdende veninde skulle have aftenens arbejde sovet ud af kroppen.

Se flytilbud til New York – tryk på “se tilbud” inde på siden for at få den endelige pris

USA New York

Manhattan – New Yorks perle – fra en anden vinkel

Derefter bruger man lige en halv time på at beundre New Yorks fantastiske skyline, der selvfølgelig er endnu mere fantastisk i solskin – men okay, det er det meste jo. Normalt vil jeg selv altid bo på Manhattan, men vi var ankommet på et afbud og boede i New Jersey. Og det gode ved at bo på New Jersey siden: New Yorks pæne betonmur af en skyline. Især for en dansker, hvor det, der rager mest op herhjemme, er Rundetårn, så er det altså noget af et syn. Et syn, jeg aldrig bliver træt af.

Klik her for et godt tilbud på hoteller i New Jersey.

USA New york

På jagt efter avocadomadder

Morgenen startede først for alvor med en jagt på det flotteste morgenmad, man kan tage billeder af. Vi spiste en udsøgt ‘blogger-morgenmad’ i Little Italy på et af de der hippe steder, hvor der ofte er meget lange køer udenfor, og hvor samtlige retter inkluderer noget med avocado; det er jo ultrapænt på billeder. Det smagte heldigvis også fuldstændig lige så godt, som det så ud.

Så slentrede vi lidt i solskinnet og var ekstra glade, da vejrudsigten sagde 12 grader og regn, og realiteten sagde 18 grader og fuld sol. Det er det suveræne ved New York, at man nærmest aldrig kan stole helt på vejrudsigten, og lige her var det heldigvis til det bedre. New York har altid lige et es i ærmet, og jeg elsker alt ved det.

Se et godt rejsetilbud til New York her

Halloween pumpkin

Halloween og pumpkin spice latte i New York

Dernæst tog vi subwayen til Central Park, hvor vi selvfølgelig lige købte en pumpkin spice latte til at nyde efterårsfarverne og slentre igennem parken til lyden af spøjs gøglermusik og folk, der øver sig i at trylle, stå på hænder, gå på line eller underholde på anden mærkværdig måde.

Da det var Halloween-sæson, skulle vi naturligvis i en af de der vanvittige ”spøg og skæmt”-butikker. Altså sådan en, man ikke aner findes og slet ikke har nogen idé om, hvad indeholder, før man har set det. Det er vanvittigt, hvad de amerikanere kan at få til at se uhyggeligt ud, og halvdelen af det er spiseligt; afskårne fingre i marcipan, chokolade-edderkopper og selvfølgelig skeletter i alverdens størrelser og skikkelser. Velbekomme.

Her er et godt flytilbud til New York til efteråret – tryk på “se tilbud” inde på siden for at få den endelige pris

USA New York

En lille smule Carrie Bradshaw

Turen gik naturligvis til det uundgåelige sted Perry Street. Man kan ikke undgå at føle sig en lille smule Carrie Bradshaw-agtig, når man står der foran trappen, som er så genkendelig.

Jeg kan i hvert fald ikke undgå at føle mig som hende. Selvom jeg hverken havde 10 cm høje stilletter på, en tyl-besat glimmerkjole eller var plastret ind i Dior, så giver Perry Street mig den der ‘Sex and the City-følelse’, og det gør den hver evig eneste gang, jeg er der.

Naturligvis skulle vi også forbi Magnolia Bakery og købe de famøse cupcakes, som Sex and the City-pigerne indtager i tv-serien. Efter endnu en pause i en park med solen lige i hovedet tog min veninde hjem på hotellet for at power-nappe, inden hun om natten skulle varte mig og andre umulige passagerer op på vej retur til Danmark.

Find flere rejsetilbud til USA her

USA brooklyn

Brooklyn Bridge og en selfie eller to

Jeg gik rundt i det nye og flotte One World Trade Center og slentrede derefter en tur til Brooklyn Bridge for at tage et par selfies og nyde udsigten. Til min store overraskelse er Jersey City, hvor vi boede, kun et stop fra One World Trade Center, og på vejen tilbage nød jeg igen udsigten over Manhattans skyline og den flotte, oplyste dame, der står og troner i vandet ud for Manhattan. Ja. Frihedsgudinden selvfølgelig. Jeg sugede alt til mig og følte mig simpelthen så glad. Træt ind i knoglerne, men virkelig glad.

Jeg er i en helt bestemt stemning, når jeg er i New York, og det er så svært at beskrive, hvis man af uransaglige og underlige årsager ikke kaster samme kærlighed på New York, som jeg gør. Men jeg er helt igennem glad og lykkelig, når jeg er der. Og det var jeg også i de 30 timer, jeg var i New York i denne omgang. Det var helt og aldeles suverænt.

Så hvis du nogensinde bliver tilbudt at komme med en stewardesse på stop, hvad end det er i New York, Shanghai, Athen eller Stavanger, så kan jeg bare anbefale dig at tage din ja-hat på og komme afsted. Og så tager jeg for øvrigt min ja-hat af for alle stewardesser derude.

God tur til USA!

Om forfatteren

Sascha Meineche

Sascha er en jyde med benene plantet solidt i den forholdsvis grønne Frederiksberg jord. Som barn stod den på campingture i Danmark om sommeren krydret med lidt mere eksotiske vinterdestinationer. I dag er Sascha bidt af en gal rejse, og kan ikke hverken samle nok stempler i passet eller ha' booket nok rejser. Der er altid som minimum to rejser planlagt.
Saschas favoritsteder i verden tæller alt fra Canada til New York, Botswana og München. For at sige det mildt, er der få steder i verden, Sascha ikke drømmer om at komme hen.

Tilføj kommentar

Kommentér her

Nyhedsbrev

Inspiration

Rejsetilbud

Facebook coverbillede rejsetilbud rejser

Få de bedste rejsetips her