RejsRejsRejs » Seneste indlæg » Rejseguides » Rejs mere bæredygtigt
Rejseguides

Rejs mere bæredygtigt

RejsRejsRejs Banner
 

Som så mange andre så elsker jeg at rejse. Gerne langt væk i fly til eksotiske lande med behageligt klima. Og med flybilletter, der bare bliver billigere og billigere, så er jeg ikke den eneste, der flyver mere end nogensinde før. Hvorfor tage toget eller bilen til Berlin, når det både er hurtigere og billigere at hoppe på en flyver? Men det at flyve er rigtig skidt for vores klima. Et fly udleder næsten tre gange så meget CO2 pr. kilometer pr. person sammenlignet med en bil. Og mere end 16 gange så meget som et el-drevet tog. Og da vi flyver meget længere, end vi eksempelvis kører i en bil, så sviner fly voldsomt meget mere.

Se mere om skribenten Per Sommer her

 

En tur til Bangkok “koster” ca. 1.800 oksebøffer

Jeg har længe vidst, at det at flyve var skidt for klimaet, men jeg retfærdiggjorde mine flyrejser med, at jeg i stedet har skåret ned på mit forbrug – og jeg er især begyndt at spise mindre kød. Men da jeg begyndte at sætte mig lidt mere ind i flys CO2-udledning, så blev det hurtig klart, at mit mindre kødforbrug forslår som en skrædder i helvede. For selvom jeg ikke spiser kød i et helt år, så dækker det langt fra den CO2-udledning, som en returbillet til f.eks. Bangkok udleder. Så ikke engang ved at lægge min adfærd om ved at shoppe mindre og undgå kød, kan jeg umiddelbart kompensere for en rejse til Bangkok.

En returflyrejse (uden mellemlandinger) til Bangkok udleder nemlig 5 ton CO2. Hvis jeg skulle ‘spare’ det op ved ikke at spise kød, så svarer det til, at jeg ikke må spise 360 kg oksekød. Det svarer nogenlunde til 1.800 gode oksebøffer. I gennemsnit spiser en dansk mand 88 kg kød om året, mens en kvinde spiser 58 kg. Først efter fire kødfrie år vil en mand have ‘sparet sammen’ til flybilletten til Bangkok. Kvinder skal spare op i seks år.

Bæredygtig turisme er misvisende

Den seneste tids store fokus i medierne på flys skadelige påvirkning af klimaet har også fået mig til at tænke på, hvordan jeg kan rejse mere bæredygtigt, og jeg fik lyst til at undersøge sagen nærmere.

Flere organisationer, som arbejder med klima og bæredygtighed, anerkender ikke begrebet bæredygtig turisme, da alle rejser i større eller mindre grad påvirker miljøet. I stedet bør vi tale om ansvarlig turisme, hvor vi er bevidste om de negative konsekvenser og samtidig rejser mere ansvarligt. Ti procent af verdens befolkning arbejder i erhverv tilknyttet turisme, så hvis vi holder op med rejse, så vil det især have negative konsekvenser i mange fattige lande, som er dybt afhængig af turismen. Og det i sig selv, synes jeg, er en god grund til at tage afsted.

Flysæder - stewardesse

Hvordan kan vi rejse mere ansvarligt?

1. Flyv mindre

Det siger næsten sig selv, at den mest effektive måde at reducere sit CO2-aftryk er ved at flyve mindre. Vælg færre lange ture og bliv eventuelt væk i længere tid i stedet for en masse korte ferier.

Ifølge tænketanken CONCITO, så udleder hver dansker i gennemsnit 19 tons CO2 om året, hvilket gør os til det 7. mest CO2-forurenende land i verden. Så ved at droppe rejsen til Bangkok svarer det cirka til 20 % af en danskers udslip. Men i følge FNs klimamål, så skal vi faktisk endnu længere ned. Målet her er 2-3 tons CO2 pr. dansker om året.

2. Flyv direkte

Ved at vælge mere direkte flyruter og færre mellemlandinger, så kan du også spare CO2. Ifølge en rapport fra NASA, så kommer cirka 25 % af et flys udledninger fra start og landinger.

Desværre er rejser med mange mellemlandinger ofte meget billigere. Måske vores politikere skulle begynde at beskatte rejser med mange stop?

3. Flyv på økonomiklasse

Jeg har ikke selv råd til flyve på business class, og det er faktisk meget godt for miljøet. Undersøgelser har nemlig vist, at man udleder op til tre gange så meget CO2 på business, da det udnytter flyets kapacitet dårligere.

4. CO2-kompensér din rejse

CO2-kompensation går ud på, at du støtter et klimavenligt projekt med et beløb, der svarer til din flyveturs CO2-udledning. Det kan for eksempel være skovrejsning eller støtte til bedre brændeovne i u-landene.

De fleste flyselskaber tilbyder også, at du kan CO2-kompensere via deres hjemmesider. Desværre er det ofte gemt langt væk, og jeg ville ønske, at de tilbød det lige så aggressivt, som de tilbyder hoteller, billeje og forsikringer.

Her kan du se mulighederne for at CO2-kompensere hos de største flyselskaber:

  • SAS
    Tilbyder ikke mulighed for at CO2-kompensere i forbindelse med købsprocessen. Men de har en side (gemt langt væk), hvor du kan beregne og betale kompensation.
  • Norwegian
    Tilbyder ikke mulighed for at CO2-kompensere. Men de har selv iværksat en række projekter.
  • EasyJet
    Tilbyder ikke mulighed for at CO2-kompensere.
  • Ryanair
    Tilbyder mulighed for at CO2-kompensere, når du betaler for din billet.
  • Lufthansa
    Samarbejder med organisationen Myclimate.
  • British Airways
    Lige inden betaling har du mulighed kompensere med op til 50 kroner uanset, hvor langt du flyver. 50 kroner er et helt urealistisk lavt beløb, og jeg anbefaler, at du kompenserer via andre organisationer.
  • KLM
    Tilbyder tilkøb, når du booker en billet.

Selv har jeg prøvet flere af ovenstående organisationer, og Atmosfair er den organisation, som jeg selv hælder mest til. Den laver nogle meget specifikke beregninger til eksempelvis hvilket selskab, som du rejser med.

Fly - vindue - rejse

Kritik af CO2-kompensation

Hjælper det så at CO2-kompensere? Ja, siger flyselskaberne, men mange forskere er dog også kritiske. Flere mener blandt andet, at CO2-kompensation gør os blinde for vores forbrug. Selv om der bliver plantet træer via din CO2-kompensation, så kan træer ikke optage det lige så hurtigt, som fly udleder det. Den bedste løsning vil være, at vi flyver mindre og samtidig planter flere træer. Men uanset hvad så er det altid bedre at kompensere end at lade være. For uanset om vi CO2-kompenserer eller ej, så sviner vi i Danmark i forvejen alt for meget. Vi udleder som nævnt cirka 19 tons CO2 om året pr. dansker. Så vi skal altså både flyve mindre, spise mere bæredygtigt og i det hele taget nedsætte forbruget. Og så skal vi nok også hjælpe verdens ulande med at svine mindre. Så selv om vi ikke flyver, så bør vi stadig støtte flere CO2-neutraliserende projekter.

Se flere rejseguides her

 

Et stort ansvar for det enkelte individ

Der er ingen tvivl om, at det stiller store krav til det enkelte individ at rejse mere ansvarligt. Det er fristende at tage en ekstra rejse til Bangkok, hvis man kan komme afsted for under 4.000 kroner. Derfor er det også vigtigt at huske hinanden på at være mere mådeholdne og huske at betale CO2-kompensation. Men hvis det virkelig skal batte noget, så kræver det, at der bliver forsket intensivt i at gøre fly meget mere bæredygtige. EasyJet har annonceret, at de i fremtiden vil satse på el-drevne fly mellem London og Amsterdam. Måske er det vejen frem? Og så skal vi have Folketinget og EU på banen. I dag er der for eksempel ikke moms på flyrejser, og brændstoffet er stort set fritaget for afgifter. Og så giver det slet ikke mening, at en rejse til Bangkok med fire mellemlandinger er billigere end at flyve direkte. Hvis jeg var politiker, så ville jeg også arbejde benhårdt for, at mere bæredygtige rejseformer som togrejser blev både billigere og mere sammenhængende i EU.

5 tips til at rejse mere miljøvenligt og ansvarligt

Om rejseskribenten

Per Sommer

Per Sommer

Per Sommer er vild med at rejse. Denne følelse af udlængsel viser sig især i de kolde vintermåneder, hvor han bruger meget af sin tid på at lave lange lister over alle de destinationer, som enten skal besøges eller som trænger til et gensyn. Her er rejsedrømmene på sit højeste.

Derudover driver Per sin egen rejseblog Taste the World, hvor han skriver og laver podcasts for at inspirere andre til at rejse anderledes. Samtidig er han også passioneret omkring mad, og mener, man gennem maden og måltidet kan komme helt tæt på andre kulturer.

Kommentér

Kommentér

Show Buttons
Hide Buttons