RejsRejsRejs » Seneste indlæg » Rejsemål » Asien » Myanmar » Rejse i Myanmar – verdens venligste land
Myanmar - børn - rejser
Myanmar

Rejse i Myanmar – verdens venligste land

Tag med på et spændende eventyr til Myanmar, hvor Line Hansen kommer helt tæt på det lokale folk og oplever en utrolig gæstfrihed.

Rejse i Myanmar – verdens venligste land er en rejseberetning skrevet af Line Hansen

Myanmar - Munke, rejse i Myanmar - rejser

En anderledes morgen i Myanmar

Lettere omtumlet vågner jeg, idet landingsstellet foldes ud. Klokken gudsjammerligt tidligt om morgenen lander jeg i Yangon, Myanmar, hvor jeg skal mødes med Camilla – søster til en af mine gode veninder – som skriver antropologispeciale om uddannelsessystemet i Myanmar.

Med sine 183 cm og lange lyse lokker spotter jeg hende straks i mængden blandt de halvt så høje og sorthårede burmesere. Afsted i taxaen gennem morgenmylderet.

I de små gadekøkkener langs vejene sidder folk på små pastelfarvede plasticstole og indtager dagens første nudelsuppe. Der handles på kryds og tværs i de små frugt- og grøntboder.

Kvinder som mænd bærer den traditionelle ‘longyi’-nederdel i alverdens farver og mønstre, og mange ansigter er helt eller delvist dækket af ‘thanaka’; en beskytsom gul smørelse udvundet fra bark. Hunde strejfer hvileløst rundt, og en enkelt rotte stikker hovedet frem fra sit gemmested.

Mørkerøde efterladenskaber på gaderne fra de betelnød-tyggende mænd. En cykeltaxichauffør kigger søvndrukken op fra sit leje tværs over cyklen.

Fra et lille morgensted uddeles ris til munkene i de karakteristiske safranfarvede klæder, som hver morgen indsamler almisser i deres sorte bambusskåle.

Trucks er fyldt til randen med mennesker, grøntsager eller andet gods, og folk zigzagger indimellem hinanden og trafikken. Min rejse i Myanmar – som tidligere hed Burma – er i gang.

Nyhedsbrevet sendes ud flere gange om måneden. Se vores datapolitik her.

Myanmar - marked, rejse i Myanmar - rejser

En rejse i Myanmar er en sanselig oplevelse

Der er en skøn blanding af lyde, lugte, stemninger, hurlumhej og ballade i en skøn palet af farver. “Det er livet”, som min mormor ville have sagt det. Når autenticiteten og ægtheden ikke kan sættes til diskussion.

Intet er camoufleret eller renvasket for turisternes skyld; ingen prangende indgangspartier, ‘camera fee’ eller “special price for you my friend”. Det ER livet, som det nu engang er lige her – lige nu.

Et bombardement af sanseindtryk og spørgsmål fylder mit hoved, og Camilla får ikke en chance for at svare fyldestgørende på mine spørgsmål, inden et nyt presser sig på.

Kontrasten til de tandbørstepolerede veje og neglesaksklippede græsplæner i ensomme Ashgabat i Turkmenistan, hvor jeg kom fra, er ubeskrivelig. Jeg ved godt, hvad jeg ville vælge, hvis det kom dertil.

Find månedens bedste rejsetilbud her

Myanmar - G`Bagan, luftballoner, morgen, rejse i Myanmar - rejser

Nye bekendtskaber på min rejse i Myanmar

Efter et par dage i Camillas hjemlige gemakker hopper jeg på en bus mod Bagan. Et område med mere end 4.000 templer. For et års tid siden var jeg i biffen og se billeddokumentarfilmen Samsara med min berejste kammerat Christian. Her var der optagelser fra Bagan filmet fra en luftballon svævende over de mange templer ved morgengry. Jeg var overbevist om, at det måtte være computeranimation, så fantastisk så det ud.

Efter nærmere research kunne jeg dog konstatere, at dette sted fandtes – og der skulle helt sikkert opleves på et tidspunkt. Jeg hooker mig op med en fransk pige og en fyr fra Alaska, og efter 10 minutter har vi et trippelværelse booket. Det er en spøjs verden det her backpackerliv.

Tanken om at stå på Københavns Hovedbanegård og forsøge at finde to tilfældige at dele hotelværelse med, virker fjern og underlig. Men i disse rammer – tre mennesker med samme intentioner og mål, de samme spilleregler og ikke mindst ønske om at spare penge på overnatning – er der ikke noget mere naturligt end at finde sammen i en lille trio. Tre mennesker, der har kendt hinanden i to minutter klokken 5 om morgenen på et busstoppested midt i Myanmar.

2021 bliver et brag af et rejseår! Se hvorfor og hvordan her

Banner - Asien - 1024
Myanmar rejser

Smagen af Myanmar

Templerne udforskes på en alt for lille cykel med kun ét funktionsdygtigt gear at træde i, og cyklens – eller rytterens – begrænsede kapacitet gør det ikke nemt på de tilsandede grusveje. Pulsen ryger i vejret, og det trængte da bare.

Belønningen efter en hård varm dag på jerngeden er lækker mad fra det burmesiske gadekøkken. En kæmpe opgradering fra Centralasien, hvor friske grøntsager var en sjældenhed på menukortet. Maden er dog knap så varieret som i fx Thailand, men altid veltilberedt, velsmagende og ikke mindst billig: 5-15 kroner inklusiv suppe/te/vand, som altid følger med.

Vi tager en dagstur til en spirituel helligdom på toppen af bjerget Mount Popa. Et super kitchet sted fyldt med spirituelle figurer omgivet af pengesedler, lys og lamper, aggressive aber og franske turistgrupper.

Ifølge burmesisk overtro rammer dårlig karma den, som bærer sort og rødt eller bander eller taler dårligt om andre på bjerget. Det lykkedes mig at indfri alle tre, og det var kun en spørgsmål om tid, inden ‘hr. dårlig karma’ ville gøre væsen af sig.

Læs om andre lande i Asien her

Festival - Myanmar - rejser

Festival og ladyboys

På tilbagevejen er vi heldige at støde ind i en festival i en lille landsby. Et kæmpe optog med udklædte børn på heste marcherer gennem byen. Alle folk smiler, vinker og er meget nysgerrige.

Det er lige før, vi uoverlagt stjæler rampelyset fra de karaokesyngende ladyboys på ladet af en truck med tilhørende symfoniorkester. Opmærksomheden bliver imidlertid ikke mindre af, at vi efter en afsluttet optræden udbryder i impulsive klapsalver – det gør man sig åbenbart ikke i på disse kanter.

Inden vi skal med natbussen videre om aften, vil jeg hente mine shorts, som er til reparation hos skrædderen. Desværre er biksen lukket, så jeg må drage videre uden mine 8 år gamle yndlingsrejseshorts.

Næste morgen glemmer jeg mit nyindkøbte håndmalede billede, da vi står af bussen, og mine bukser revner efterfølgende. Så er vi vist lige, hr. dårlig karma…

Se rejsetilbud til Myanmar her

Solopgang - Myanmar - rejser

Gåtur over verdens længste teaktræ-gangbro

Klokken 3 om morgenen – meget tidligere end oplyst – ankommer vi til byen Mandalay. En fyr på scooter har set fidusen i at tilbyde ‘morgen-sightseeingture’ til de søvnige backpackere, som alligevel har et par timers ventetid til den forbindende bus videre øst på.

Efter en kaffe og bananpandekage udforskes Mandalay fra bagsædet af en scooter; først tandbørstning og vask af Buddha klokken 4 om morgenen i et tempel, herefter drengemunke, som indsamler dagens almisser og tilsidst solopgangen og gåtur over verdens længste teaktræ-gangbro.

Camilla støder til på turen, og sammen tager vi toget længere nordøstpå mod de trekkingvenlige bjerge.

Den primære grund til at tage netop toget er passagen via en 680 meter lang togbro bygget i 1901, som skal føre os henover en 106 meter dyb kløft. Gisp!

Som vi nærmer os passagen, sænkes farten gevaldigt for at minimere presset på broen. De mistænkelige knagende lyde fra understellet og broen overskygges heldigvis af den billedperfekte udsigt, som strækker sig, så langt øjet rækker fra begge sider af toget.

Find dit hotel i Myanmar her

Myanmar tog rejser

Mødet med de lokale

I stedet for at tage en af de traditionelle bådture ved søen Inle, vælger jeg at tage på madlavningskursus, som jeg har fået anbefalet af to tyske piger.

Dette indebærer bådtur ud til et af de lokale markeder omkring søen, hvor vi handler ind med vores guide, hvorefter turen går videre sydover mod bådmandens hus. Her tilbereder vi maden sammen med familien, og slutteligt fortærer vi den. Igen en super autentisk oplevelse og væk fra det gængse turistspor.

Vi begiver os ud på et tredages trek med vores unge humørbombe af en guide, JoJo. En rigtig spradebasse – fuld af fis og historier. De næstkommende dage traver vi gennem smukke forskelligartede landskaber, men det, der virkelig gør turen unik, er de små afsidesliggende landsbyer, vi passerer igennem.

Begge nætter overnatter vi hos lokale familier, og overalt mødes vi med enorm gæstfrihed, venlighed og ydmyghed.

Find flybilletter til Myanmar her

Det gemte guld

Jeg sætter mig for at besøge en Buddha-grotte fyldt med ikke mindre en 8000 buddhaer. Vejen dertil er lang og besværlig, men efter to trucks, en minibus og en tur bagpå en motorcykel, rammer jeg endelig destinationen.

Den ekstra lange transporttid havde jeg ikke kalkuleret med, og jeg har derfor 30 minutter til at løbe op ad trapperne, købe billet, finde et toilet, besøge grotten og løbe ned igen for dernæst at gøre nøjagtig samme procedure baglæns, så jeg kan nå tilbage og fange min natbus, der skal fragte mig sydover.

Pyha, nogle gange glemmer jeg, at 80 km ikke er som 80 km på E45 derhjemme – det vil jeg huske på næste gang, jeg brokker mig over udsigten fra den tyske autobahn. Man kan ikke få det hele.

Rejsetilbud: Rejse til Myanmar – det gamle Østen

Myanmar - flod, tøjvask, rejse i Myanmar - Rejser

En spændende afsked med min rejse i Myanmar

De sidste dage i Myanmar tilbringes i en lille hyggelig by sydpå. Vejen dertil bliver også lidt af en oplevelse, da jeg skal skifte bus klokken 4 om natten, og der er to timer til, at næste bus afgår. En fyr hjælper mig med billet videre og tager mig bag på sin scooter til en teshop i nærheden. Herfra giver jeg munkene pandekager og ris, idet de kommer forbi.

Afsted i den næste bus, hvor jeg får plads nede bagerst sammen med en masse skolebørn. De synes, det er vældig sjovt med sådan en turist, og der bliver knipset løs med kameratelefonerne.

Mine poser, som jeg har haft i tasken siden afgang fra Danmark, viser sig at være yderst gavnlige, idet den ene efter den anden kaster op grundet de snirklede veje. Jeg forguder mine ‘go-tur’-piller og ingefærtyggegummi, som jeg er dopet på, skruer op for min iPod og stikker hovedet ud af vinduet, mens skolebørnene smider halv- og helfyldte plasticposer ud af bussen.

Den skønne udsigt over floden fra tagterrassen i mit ‘guesthouse’ kompenserer gevaldigt for værelsets størrelse på knap 5 kvadratmeter. Bare lige for at give en idé om dimensionerne, så kan jeg med mine fire lemmer nå alle fire vægge samtidig…

Der er en ret buddhistisk vibe der, hvor jeg bor, og en dag efter morgenmaden falder jeg i snak med bestyreren. Han fortæller historien om dengang, en munk kom ned til ham fra himlen. Jeg bliver ikke just mindre interesseret, da han fortæller, at han har en foto af munken, der svæver henover et tempel. Desværre viser billedet kun en lyskrussedulle på himlen, som ofte opstår, når man tager billeder om natten.

Anyways, manden er super inspirerende, og vi får nogle gode snakke. Han giver mig en lille bog, som han anbefaler mig at læse med ordene: “Life is school – my mind is my friend”.

Bogen fanger mig fuldstændig, og næste dag helliges læsning, banan-shakes og den smukke udsigt. Ingen planer, ingen sightseeing, ingen kontakt til mennesker. Bare mig og min bog. Når man sådan er på farten, er det skønt med sådan et break engang imellem.

Jeg er så småt ved at løbe tør for rent undertøj, og da jeg ikke kan nå at sende noget tøj til vask, begiver jeg mig ned på det lokale marked for at købe trusser. Manden i biksen hiver den ene mormortrusse frem efter den anden. I min iver efter at forklare den kære mand, at det er g-strengstrusser jeg er ude efter, får jeg uden nærmere overvejelse sagt: “Åååhh you know, small, like åhhh sexy underwear”.

Straks fortryder jeg mit ordvalg og føler mig kejtet til mode i den lille markedsbod. Manden lyser op et kort sekund, forsvinder herefter ned under bordet og nærmest kravler ind i et skab. Stolt og glad dukker han frem fra hulen med de mest kinky blondetrusser med silkesnore og andet pyntetingeltangel på. Det er vist meget sjældent, de kommer frem fra mørket, kan jeg fornemme…

I min forlegenhed begiver jeg mig nu ud i en forklaring om, at det er vist lige er en kende for sexy. Gad vide hvornår jeg lærer at overveje mine ord, før jeg taler?

Se mere om at rejse i Myanmar her

God rejse i Myanmar – verdens venligste land!

Denne artikel indeholder links til en eller flere af vores samarbejdspartnere. Se hvordan det foregår her.

Østeuropa - wellnessbanner - rejser

Om rejseskribenten

Line Hansen

Line startede sit rejseliv som teenager med at tage af sted på diverse charterferier med veninderne, hvilket kickstartede hendes rejselyst. Har altid været drevet af en stor udlængsel samt trang til at opleve verden, og se hvad der gemmer sig i andre lande. Efter teenageårene har det altid været med rygsæk rundt og gerne på ”low-budget”.